torsdag den 22. januar 2009

Jungletur i Iquitos

Ankom til Iqutos om eftermiddagen. Inden landingen, fik jeg muligheden for at skue ud over Amazonas..."Waauw - det er en paent stor skov", Taenkte jeg stille for mig selv. Glaedede mig nu som en lille indianerdreng til at indtage den!
Det foerste der slog mig ved Iquitos var varmen. Kombineret med 80% luftfugtighed goer det lige lidt mere ulideligeligt at opholde sig der. Koerte direkte ind til Plaza de Armaz, til en internetcafé, for at finde ud af hvor Kevin var. Det vidste sig, at Kevin ikke havde faaet sit fly i Lima, og jeg nu var et par timer foran ham. Jeg undersoegte derefter et hostel; Mad Micks Bunk Place. Hmmm... Jeg har efterhaenden set et par hostels, men det her var virkelig under enhver standard. Tarveligt er vel nok det rette ord at bruge. Der var et lille kontor, derefter et lille rum med 7 koejesaenge, et baglokale med det mest skrabede toilet jeg laenge har set, hvor toiletttet iovrigt kun kunne lyse med blinkende technolys. Der var kun en anden bruger af hostellet. En amerikansk gut, som modsat alle andre backpackers, ikke sagde en lyd til mig. Jeg spurgte ham ud om hostellet, og det eneste der roeg ud af hans mund var "It works for me". Senere fandt jeg ud af, at knaegten havde deltaget i lidt for mange Ayahuasca ceremonier, og nu mest noed at sidde for sig selv, og tegne trippede tegninger. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke skulle bo paa dette hostel. Dog var der en gut der arbejdede der, som var virkelig flink. Jeg fik lov til at beholde mine ting der til Kevin dukkede op. Han hed iovrigt Alex, en lokal jungleguide gennem 24 aar. Han gav mig et lille foredrag omkring deres jungletours paa stedet. Efter en halv times intensiv snak, var jeg overbevist om, at dette var stedet vi skulle booke vores jungletur.
Efter det tog jeg mig en lille tur rundt i kvarteret. Der gik noedagtig et kvarter, foer jeg blev standset op af tre friske fyre, der tilboed mig marihuanna og coke... jeg takkede paent nej, med en cool street attitude, som "No thanks dude - see you later bros". De mente bestemt, at jeg skulle ta´at besoege dem i en lille gyde i Belén (det lokale marked i Iquitos). Jeg matte forsikre dem at jeg ville dukke op senere... (not really).
Ok, ca. 2 timer i Iquitos og byen emmede af maerkelige mennesker. Jeg var traet efter min tur, men konkluderede alligevel, at Iquitos var et maerkeligt sted. Glaedede mig til at Kevin dukkede op.
Kevin kom ved en 17 tiden. I mellemtiden havde jeg siddet som tilskuer til "Cirkus Iquitos". Det tog mig ikke lang tid, at overbevise Kevin om at finde et andet og bedre hostel...and so we did!
Naeste dag, bestilte vi vores Junglecruise. Paa grund af Kevins tidsplan, blev det til tre dage i Amazonaz. Vi blev praesenteret for vores guide Wilbert, som noed kaelenavnet "Falcon", fordi han saa alt i junglen (det viste sig senere, at han levede fuldt op til dette navn. Manden havde X-ray syn og kunne spotte de mest usansynlige ting. Det er mig stadig en gaade, hvordan han bar sig ad). Om aftenen hang vi ud paa "The Famous Yellow Rose Of Texas Bar", et sted ejet af en stolt texaner, saa selvfoelgelig var alt hans mad, det bedste i verden... det kan diskuteres. Moedte iovrigt her, et par spandende personligheder, som jeg ikke orker at fortaelle om nu. Hmmm... maaske skulle jeg lige naevne Jeff, en amerikaner som hadede alt i verden. Har aldrig moedt et mere negativt menneske i mit liv - han var saa negativ, at folk omkring ham blev noed til at rejse sig og gaa... han var selvfoelgelig tredie mand paa vores jungletur!!!?

Kl. 6 om morgenen blev vi hentet. Foerst skulle vi koere 2 timer med taxi. Som jeg har sagt foer, er det ikke en stille soendagstur, at koere med disse chaufoerer - saa har jeg ikke sagt for meget. Derfter blev vi sejlet op ad forskellige floder med en lille motordrevet kano. Paa turen saa vi mange fugle, og Wilbert fortalte levende om dem allesammen. efter yderligere 2 timer, ankom vi til en lille jungleby, hvor vi tog en endnu mindre kano med padler, og saa sejlede vi det sidste stykke ind i junglen. Vores junglelodge var simpelt og idyllisk. Vi fik ikke mange minutter, foer at vi skulle paa en times dagsvandring ind i junglen. Wilbert viste os saa mange forskellige ting; hvordan man finder vand i rodder, hvor kaempemyrene opholder sig, forskellige dyrekald, hvordan termitter udskiller naturlig myggebalsam, som vi brugte, superflotte sommerfugle... o.s.v. Jeg spiste ioevrigt hvide larver, der gemte sig i smaa kokosnoedder! Og saa var der junglen, som talte sit helt eget sprog. Det var saa indtagende og smukt, saa vildt og frodigt. Der var vaemmeligt varmt og fugtigt... og saa var der masser af myg. Paa den time blev jeg til et maaltid for uttallige sultne myg.
Efter turen var der frokost. Vi fik det laekreste mad dér. Efter maden var det tid til at slappe lidt af. Kevin var flad, han havde forventet hele pakken, at vi ville se det hele, alle dyr paa en gang. Jeg forsikrede ham, at det nok skulle komme. Jeg brugte tiden paa at bade i flode, der loeb lige forbi vores lodge. Hang lidt ud med Jeff, og fandt ud af, at han nu var i sit naturlige element. Han loesnede mere og mere op, og pludselig var han ikke saa negativ laengere. Der var ogsaa en 15 aarig lokal, der senere viste sig, at vaere vores 2. guide. Han var simpelthen et pragteksemplar. Aldrig har jeg moedt et saa smilende og grinende menneske som ham. Han kunne ikke rigtig tale med os, saa det hele foregik ganske "naturligt". Vi afholdte konkurrencer om, hvenm der turde kravle hoejest op i traerne, og hoppe i floden... det var meget meget afslappet og godt!
Et par timer senere, sejlede vi en aftentur op ad floden. Pludselig var der flodelfiner, der jagede fisk i overfladen. Det var superfedt at foelge. Vi kiggede ogsaa paa forskellige fugle. Efter flodturen var det blevet moerkt, og nu var det tid til natloeb i junglen. Vi havde alle lygter med, og pludselig viste junglen sig fra en hel anden side. Der var insekteter over alt (ogsaa myg og andre store insekter der floej ind i hovedet paa en...ikke saa rart). Vi saa en masse edderkopper, en del var meget giftige. Blandt andet saa vi en stor tarantula (fugleedderkop). Vi saa skorpioner, froer, myrer, alle mulige kaempe insekter. Og saa er der lydene i junglen om natten. En symfoni af forskellige fuglekald, insekter og froer - det var saa fedt!
Efter denne vilde dag faldt jeg i hurtigt i soevn og sov trygt og godt under mit myggenet.

Naeste dag, startede med badetur i floden. Derfter stod den paa piratfisk fisketur. Vi var blevet knyttet lidt taettere, 5 gutter paa fisketur i amazonas, med junglecigarer og hvad der ellers hoerer til af hygge. Pludselig hoerte vi aber i naerheden. Wilbert lokkede dem til med sit abekald. Og inden laenge, var vores kano besoegt af vilde aber. De kravlede rund paa os, og spiste den frugt, vi havde med til dem. Det var en fantastisk oplevelse!!!
Efter et par timer sejlede vi hjem uden den store fangst. Jeg var den eneste, der havde fanget en mindre piratfisk.
Senere pakkede vi alt vores grej. I aften skulle vi overnatte midt i junglen. Vi sejlede op ad de mindre floder, og om muligt, blev det endnu mere jungleagtigt. Vi sejlede stille op ad floderne og kiggede pa og lyttede til fugle. Vi saa ogsaa en masse kaempe aakander og smukke blomster. Efter noget tid, slog vi lejr. Vores guider haengte haengekoejer op, med myggenet omkring sig. Derfter blev der lavet baal og mad. Imens vi ventede paa maden blev det morkt, og pludselig dukkede alle dyrene op. Foerst kom der en junglemus frem, paa stoerelse med en lille kat. Vi fangede den et kort oejeblik, men den stak af fra os. Lidt efter kom der en bullfrog paa besoeg. Denne bullfrog er kaempestor og kan springe 3 meter. Vi indsatte en vild jagt ind i junglen for at fange den. Pludselig tankte man ikke saa meget paa giftslanger, edderkopper og andet kryb. Vi tog en tur ind i junglen for at finde flere dyr...og de var over alt! Forst saa vi en skorpionedderkop, et oldtidlevn. derfter fik Wilber oeje paa en lille natabe/mus. Vi kunne gaa helt taet paa den og tage fine billeder. Vi saa op til flere store og giftige edderkopper igen. skorpioner, glasfroer, store myrestier, som mest af alt lignede groenne blade paa vandring, vi saa smukke larver. Taet paa vores lejr, var der en gigantisk fugleedderkop, som gemte sig i et hul i traet. Vi lokkede den ud med en pind, for bedre at kunne se den. Det var en fantastik nattetur. Efter det spiste vi aftensmad, og saa tog vi en nattetur paa flodenv - det var blevet aligatortid! Vi sejlede rund i lang tid, og lyste med vores lygter. Wilbert lavede aligatorlyde, men i lang tid var der ikke bid. Pludselig spottede han et oeje i det fjerne og vi sejlede i hoej fart lige mod maelet. Wilbert fik kort fat i en mellemstor aligator, men den slap desvaere fra ham. I det mindste vidste vi nu, hvad vi skulle se efter. Inden laenge var der igen et oeje der lyste i det fjerne. Wilber fik med det samme fat i en lille aligatorunge. Der var stor opstandelse i kanoen. Det var saa syret pludselig, at sidde med en aligator i haenden. En anden unge blev fanget, nu sad jeg og holdt paa to!! Ubeskriveligt fed fornemmelse!
Saa var det tid til at komme tilbage til lejren og sove. Jeg sov ikke meget den nat. En blanding af dagens oplevelser, dét at skulle sove midt i junglen i haengekoeje, og saa utallige myggestik, der kloede som en i helvede!

Sidste dag i junglen. Vi pakkede vores grej sammen, kyssede aligatorne farvel, og sejlede mod vores lodge. Der var lige tid til en sidte svoemmetur, men midt i det hele, blev der kaldt fra hytten "snake, snake!" Vi loeb op til hytten, og hoejt oppe under taget, havde en boaslange taget husly. Vores guide kravlede op under taget og hentede slangen ned. Pludselig stod Alluruz med en lange viklet tundt om hans arm. Det var en mindre boa, og den var saa smuk og fantastisk at roere ved, som en stor muskel. Vores tur kunne ikke vaere sluttet bedre. Vi var overglade og foelta alle, at det havde vaeret en super vild tur.

Lidt efter tog vi turen tilbage til Iqutos. Samme underlige by. Det var tid til at komme videre. Jeg besluttede at tage flyet til Lima, og derefter en 20 timers bustur til Cuzco. Kevin har aendret sine planer, og kommer imorgen.
Nu skal der atter trekkes!

Junglehilsener
Alluruz

1 kommentar:

Fru Sommer sagde ...

Hola, Senor Alluruz... uhhh, vi følger stadig med herhjemme - det er jo vildt spændende læsning!!!

Var det muligt, at skrive teksten med en anden farve end GUL ? Det virker ikke så godt på mine gamle øjne. Por favor...mange hilsner Fru Sommer;)