fredag den 9. januar 2009

Huaraz

Saa er jeg ankommet til Huaraz (tre dage siden).
Det er en by 7 timer nord for Lima. Her er smukt og spaendende - beskidt og larmende.
Det er en rigtig indianerby. Kvinderne gaar rundt i farverige klaeder,hoeje hatte, med deres boern i bylt, de tygger cocca, og saelger deres varer fra de omkringliggende bjerge.
Foeler at min tur er startet for alvor. Der er masser af indtryk hele tiden. Igaar blev jeg ven med en llama, midt i byen, skraldebilerne koerer rundt med salsa musik, og der bor grise og hoens paa tagene.
Jeg bor paa et hostel drevet af en familie. De er meget venlige og her er stille og roligt, modsat hostellet i Liama. Jeg betaler 26 kr pr.nat, men saa er der ogsaa inkluderet laekker morgenmad. Jeg regner medat bliver her en uges tid. Det er et trekking omraade, saa jeg skal udog vandre en masse.

De sidste to dage, har jeg brugt paa at aklimatiserer for hoejderne. Jeg har vaeret oppe 3500 meter og koere mountainbike. Helt fantastisk fornemmelse, at koere rundt omgivet at smukke smukke bjerge. Foeste tur, var lidt hard for lungerne (min anden dag), men det gik bedre end forventet. Vejen ned, gik ad smaa landsbyer... det var virkelig fantastisk! Som at koere en tur ned igennem historien, for man var virkelig 300 aar tilbage i tiden. Grise og hoens paa vejen, indianere i farvestraelende toej, beskaeftiget med deres goeremaal - blandt andet at foere en lille baek gennem byerne. Der var den her vidunderlige duft af braendt eukalyptustrae fra deres ildsteder... svaert at beskrive!
OG SAA VAR DER HUNDENDE!!! De her bidske baester, som er sindsygt territoriale... hver gang man kom forbi et hus loeb de efter mig, goede og halsede, og bed efter mine ben. Havde faet af vide af en guide, at det bedste at goere, var at standse op (ikke det man har mest lyst til, naar der staar en koeter og viser taender), og derefter vinke dem vaek eller raebe af dem. Desuden havde jeg smaa steen i lommen, som jeg kastede paa dem, naar de kom for taet. Super stressende, men alligevel fuldstaendig fantastisk tur!

Imorgen skal jeg paa et fire dages trek i bjergene, sammen med fire andre, jeg har moedt paa hostellet. Glaeder mig sindsygt meget! Vi er idag igang med at forberede det hele. Telte, soveposer, liggeunderlag, gasblus, vandrestoevler, huer, kort, mad, solcreme, regnjakker, varmt toej, rensetabeletter... o.s.v.
Jeg mener at, det hoejeste punkt vi naar, er 4750 m!!!

Glaeder mig!

Alluruz

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hey Allan, lyder for vildt! Skriv mere for helvede :-) Er der wifi-hotspots midt i indianer byerne :-) Fyr den af! - ian

Anonym sagde ...

Hej munk. Lyder som om at du hygger dig og er klar paa eventyr. Up-load lidt billeder fra turen....

Hilsen Hr. Jorgen Schroder
afrika.schroederogbahl.dk

Anonym sagde ...

Hej Lurifax =) Godt nytår og godt at høre fra dig. Har lige læst op for ungerne og de glæder sig til næste kapitel af dit eventyr.

HA' det godt!
Anders & Co.