tirsdag den 24. marts 2009

Rio

RIO...
Ankom til lufthavnen, torsdag kl 15.00. Var blevet lovet af airport pickup, af det hostel jeg havde booket, men ingen skilte med senor Allan Jensen!? Fik ringet til hostelet, som undskyldte, og en time efter sad jeg i en taxi, paa vej mod Copacabana. Rio ligger utroligt smukt, omgivet af hoeje bjerge, jungle og strand. Det var med et stort smil paa, da jeg koerte igennem byen... endelig i Rio!
Ankom til mit hostel, som jeg havde booket for de naeste 7 dage. Mit foerste indtryk af stedet var ikke saerlig godt... first impression last! Vil ikke gaa i detaljer, men efter et par dage her, foeler jeg mig som et vildt dyr i bur. Naa, nok om det!
Efter en god nat soevn, var det tid til at udforske omraadet, saa hvorfor ikke starte med Copacabana strand, som ligger et stenkast fra hostelet? Copacabana bugter sig i en stor bloed kurve, ca. 1.5 km. Sandet er hvidt og fint, boelgerne slaar kraftigt ind mod breden, vandet har en perfekt temperatur.... Masser af strandfolk, der flasher deres solbrune kroppe... heriblandt lidt for mange maend, med tarvelige Speedo badebukser.

Om eftermiddagen tog jeg metroen ind til centrum, for at hente min Radiohead billet!!! Jeps, thats right - Alluruz skulle til Kraftwerk og Radiohead koncert, fredag aften i Rio... kunne det blive meget bedre?? Tilbage paa hostelet moedte jeg en fin gut (Edward), fra Brasilien, som ogsaa skulle til koncert (altid godt at ha´nogen at foelges med). Koncerten foregik ved de tribuner, som normalt bliver brugt under karnevalet, til sambaoptog.
Krafwerk kom paa... 4 maend\robotter, med hver deres laptop, og en kaempe skaerm med animationer. Nu har jeg set Kraftwerk foer for ca. 4 aar siden, og showet de leverede her i Rio, var noedagtigt det samme som i Koebenhavn. Det var hvad det var - havde alligevel ikke forventet andet.
Endelig blev det tid til Radiohead! Der blev arbejdet en del paa scenen, inden de kom paa. Utallige lange lystofroer, skulle goeres klar til sceneshowet - glaedede mig til at se det, taenkte "In Rainbows". Bandet kom paa scenen, og Alluruz stod naesten helt oppe foran - det var perfekt! De naeste to timer spillede de det ene fantastiske nummer efter det andet. Var var ikke et nummer der var bedre eller daarligere end de andre... alle numrende de spillede var sindsygt gode!!! Radiohead er det sejeste band, og koncerten var klart en af de bedste jeg nogensinde har hoert!!
Naeste dag, blev der slappet af i Copacabana. Om aftenen tog jeg til Lapa, et omraade fyldt med mennesker og musik, lidt taettere paa centrum. Her endte jeg paa Club Democratico, et stort gammelt ballroom, med hoejt til loftet, smukke vaelvinger, store lysekroner, borde med stearinlys, et kaempe dansegulv fyldt med mennesker, og et lang smal scene med et ni-mands orkester, der spillede laekker laekker samba hele natten!! Faktisk troede jeg, at samba kun var forbundet med karneval, men i Brasilien danser alle samba... og de danser sindsygt godt!! Alluruz med sine yderst simple samba grundtrin, noed musikken og noed at observere dansende par forsvinde ind i dansen, musikken og hinanden!! Havde en fantastisk aften i Lapa!
De naeste par dage, blev brugt paa lidt sightseeing rundt i byen. Heriblandt Ipanema strand og videre op til centrum. Rio i sig selv er ikke nogen fantastisk smuk by, og de fleste steder mindede temmeligt meget om hinanden. Aftenerne blev brugt paa hostelet... man kunne ikke rigtig gaa ud nogen steder i Copa, og ioevrigt fik jeg konstant tudet oererne fulde af, hvor farligt der var alle vegne i Rio. Det blev efterhaanden en smule stressende!
En af dagene tog jeg paa touristtur. Skulle ud at se byens varetegn; Christ the Redeemer, men Jesus havde valgt at indhylde sig i skyer, saa det blev ikke til noget moede denne gang. Istedet tog jeg ud til Sukkertoppen, og saa den smukke udsigt ud over hele Rio. Det var saadan ca. det mest touristet jeg fik gennemfoert.
Saa blev det min sidste dag i byen. Besluttede mig for, at det skulle vaere actionpacked. Ringede til et bureau, der udboed flyveture med hangglider, over byen. Blev hentet af en taxachauffoer, som jeg havde en interresant samtale med, omkring byen og dens mange favelaer (favelaerne er de fattige boligomraader, der er spredt rundt i byen). Vi snakkede om banderne og kriminaliteten i byen... et par dage foer, havde der vaeret et stort bandeopgoer, hvor to bander fra hver sin favela, havde slaaet sig sammen, og angrebet en tredie bande fra en favela i Copa. Politiet havde grebet ind, og skudt 8 (det officielle tal), men man skal nok laegge en del mere til.
Opgoeret havde rystet byen. Det kunne endda maerkes paa trafikken, da alle tog tidligere hjem fra arbejde, saa de ikke skulle koere forbi favelaerne efter moerkets frembrud!!
NAA... tilbage til Alluruz og hanggliding. Moedte min pilotpaa stranden, og derefter koerte vi smaa 530 m op ad et bjerg, lidt udenfor byen. Paa toppen fik jeg mit gear paa, og fulgte et par simple instruktioner om, hvordan jeg skulle holde fast i ham og loebe ud over rampen. Jeg glaedede mig helt vildt!! Det er en ting jeg har villet laenge. Piloten spurgte om jeg var nervoes eller bange - "not at all!"... han sagde at han var lidt bange, saa jeg maatte forsikre ham om, at alting ville gaa godt! Tid til "takeoff"... 1 2 3, og saa loeb, og pludselig hang jeg i luften og svaevede. Det var en fantastisk fornemmelse! Jeg bemaerkede, hvor afslappet jeg foelte mig, og fortalte piloten, at jeg var foedt til at vaere i luften! Vi svaevede hen over junglen, og ramte en luftstroem, som vi kredsede stiller og roligt rundt i. Derefter ud over hoejhuse og motorvej, for til sidst at svaeve ud over vandet. Efter ca. 15 min. svaevetur, landende vi perfekt midt paa stranden. Baade piloten og chauffoeren spurgte om jeg var skuffet, fordi jeg var saa rolig efter turen?... Overhovedet ikke, det var simpelthen for fedt, og bestemt ikke sidste gang!! WAUW!!!
Efter denne fantastiske tur, var jeg klar til at forlade Rio, og tage sydpaa mod Ilha Grande. Traengte til luft omkring mig, traengte til sol, strand, drinks, palmer, jungle - det var paa tide at tage til PARADIS!

Alluruz

1 kommentar:

Shake sagde ...

Det er det jeg altid har sagt - du ER en ørn. (ka' du sige ørl?) Glæder os til næste kapitel, Lurifax.

kh, Fam. Sommer